Benzínový nebo dieslový motor?

Napsal Proauto.bloger.cz (») 26. 11. 2012 v kategorii rady pro auto, přečteno: 1276×

Stojíte před rozhodnutím, jaký automobil si vlastně vybrat? Benzínový nebo dieslový? Volba to sice není snadná, ale po krátkém rozmýšlení se určitě dobereme správného výsledku. Každý funguje na jiném principu a každý je vhodný a výhodný na specifický typ využití.

Dieslový motor

Vznětový nebo také dieslový motor spaluje naftu. To je základní fakt. Princip motoru funguje na vstřikování paliva z trysky vstřikovače do spalovacího motoru těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru. Vzduch je v motoru díky kompresi velmi horký, díky čemuž nafta vzplane.

V sání je atmosférický tlak u atmosférického motoru, nebo přetlak konkrétně u přetlakového motoru. Pracuje při tlacích 9-10 MPa a setkáváme se s oktanovým číslem, které udává bod vzplanutí ve stupních Celsia.

Zážehový motor

Ten spaluje benzin. Směs paliva se vzduchem se zažehne jiskrou ze zážehové svíčky těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru. Pokud jde o sání, zde je podtlak buď atmosférického tlaku, nebo u přeplňovaného motoru přetlak. Pracuje při tlacích až 3-4 MPa. Oba typy mají dvoutaktní a čtyřtaktní verze. 

Podle čeho ale vybrat?

Ceny pohonných hmot nemusejí být správným a hlavním faktorem, jelikož se velmi často mění a jejich cena je jednou téměř vyrovnaná, podruhé je nafta dražší nebo benzín předčí naftu. Celkově se lze ale podívat na trend, kdy se nafta drží 2-3 koruny pod cenou benzinu. 

Srovnáme-li počáteční investice, tedy nákup automobilů, zjistíme, že nákup automobilu s naftovým pohonem je o několik tisíc dražší, než nákup automobilu s benzínovým pohonem. Pro někoho může být tento fakt rozhodující při koupi automobilů, ale je třeba si ujasnit ještě některé detaily.

Výhody benzinového motoru jasně pocítíme například při městském cestování nebo při kratších vzdálenostech. Dále u menších automobilů nebo u klasických rodinných aut, které použijeme jenom občas.

Naftový motor přes počáteční investici nabízí silnější výkon a při dlouhém cestování velkým a naplněným automobilem větší efektivitu a jasnou úsporu. Na druhou stranu se uvádí jeho větší poruchovost, která je ale často zapříčiněná nesprávným typem paliv nebo minimální údržbou.

Jaký motor si vybrat? Zamyslete se nad tím, jaké využití automobil bude mít. Jenom právě tak se doberete správného výsledku. Ovšem není důležitý ani výběr motoru, jako bezpečná jízda na komunikacích, která neohrozí Vás ani okolí.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Pavel z IP 92.240.185.*** | 8.8.2013 19:34
Podle mě je nejlepší si zvolit LPG, dělá to hodně servisů, třeba také www.lpg-autogascentrum.cz/lpg/
Karel z IP 2a00:1028:83c8:*** | 25.4.2014 13:28
Potřeboval bych do auta poradit dobré kompresory. Nevíte o něčem? Já bych jich potřeboval více, protože mám autodílnu www.kompres.cz/kategorie/kompresory.aspx
Karel z IP 2a00:1028:83c8:*** | 13.5.2014 11:34
Já spíš řeším, jestli vyměnit u starého auta přední sklo nebo si koupit už nové. Jak to vyjde? Musím se kontaktovat u www.autosklabezplaceni.cz/
Karel z IP 194.228.11.*** | 10.7.2014 09:15
Pronájem dodávky v Praze by vám to řekl. Mně poradili se vším smile Byl jsem nucen si dodávku vypůjčit, protože materiál se do Holandska sám neodveze..opravdu mě tam překvapili vstřícností.
Karel z IP 194.228.11.*** | 10.7.2014 09:16


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a devět